onsdag 14 september 2011

Dela och lagra dokument

Har testat Google Docs lite tidigare. Mest använt andras dokument man blivit inbjuden till inte skapat egna så det ville jag testa nu. Provade att ladda upp ett som jag skrivit sedan tidigare och det gick ganska bra men en hel del formateringar försvann. Här är dokumentet som jag nu delat ut till webben. Det var ju en bra grej att man bara kan visa upp det utan att tillåta alla att redigera i det.
Gillar också att man kan hämta hem det och finjustera det i Word lokalt med alla formateringarna.
Fastnade lite på hur man organiserade dokumenten. Men till slut hittade jag valet ”Samling” under knappen ”Skapa nytt”.

Kan tänka mig att det är användbart om man samarbetar kring en inlämningsuppgift så länge man kan se vilka ändringar som var och en har gjort vilket man ju kan. Lika bra för studenter som träffas som för distanstudenter. En kan skriva direkt i Docs och bjuda in de andra som har tillgång så fort de kommer till sin dator.  Vi har precis börjat använda detta i ett projekt med externa kunder som sitter på olika platser. Har det som en dokumentbank för projektet och vi kan alla redigera dokumenten. Det senaste har alla alltid tillgång till.
Riskerna skulle väl vara att allsmäktiga Google har tillgång till allting och kan bestämma sig för att lägga ner tjänsten. Säkerheten tänker man ju på så att man inte lägger upp vad som helst där heller.


Två andra verktyg för att lagra och dela dokument är AdobeBuzzword och Zoho.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar