söndag 25 september 2011

Dela och lagra bilder på Internet

Jag har sedan tidigare testat Flickr men gick igenom funktionerna igen nu och satte ”tags” och ”notes” på t.ex. den här bilden.  Jag lägger inte upp nya bilder där eftersom jag har 199 stycken och man får max ha 200 bilder i gratisversionen. Laddar man upp fler än 200 kan man bara se sina senaste 200.

Här är mitt konto i Flickr.

Sökte efter bilder med Creative Commons – licens på Flickr med sökorden web 2.0 och pedagogy. Fick denna bild.

bild av dkuropatwa

Picasa har jag lagt upp en del bilder i tidigare och eftersom jag har ett antal öppna och dolda bloggar så hamnar ju bilderna från dem i olika album på Picasa. Annars delar jag en hel del bilder via Facebook. Redigera bilder online gör jag t.ex. via Picnik eller Fotoflexer.
I jobbet letar jag bilder som är licenserade under Creative Commons för att kunna ha med i produktioner som används i undervisningen. Gärna bilder man får ändra. Det har man sparat mycket pengar på.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar